Institut Ruđer Bošković najveći je multidisciplinarni istraživački institut u Hrvatskoj s međunarodnom prepoznatljivošću u istraživanjima u području prirodnih i biomedicinskih znanosti te istraživanju mora i okoliša.
Razgovarali smo sa dr.sc. Markom Košičekom, koordinatorom popularizacijskih aktivnosti i Institutu Ruđer Bošković (IRB).
Koji odjeli postoje u Institutu i koje profile stručnjaka najčešće zapošljavate?
Danas IRB čine 11 Zavoda i 4 Centra te gotovo 1.000 zaposlenih. Najčešće se zapošljavaju mladi znanstvenici (asistenti) nakon završetka studija u području prirodnih, tehničkih i/ili biomedicinskih znanosti. Osim na znanstvena mjesta na IRB-u se zapošljavaju i stručni suradnici i tehničari spomenutih profila, no i administrativno osoblje, s obzirom da je IRB uistinu velik.
Koje vrijednosti njegujete u vašoj organizaciji?
Misija Instituta je doprinos razvoju društva temeljenog na znanstvenim spoznajama i postignućima. Misija se ostvaruje vrhunskim znanstvenoistraživačkim radom u području prirodnih, biomedicinskih, biotehničkih i tehničkih znanosti, doprinosom visokom obrazovanju te suradnjom s društvom i gospodarstvom zasnovanom na vrhunskim znanstvenim istraživanjima. Vizija Instituta je biti prepoznatljiv vrhunski europski centar znanstvene izvrsnosti.
Kako izgleda karijerni put na primjeru stručnjaka iz vaše organizacije?
Najčešći karijerni put na IRB-u je onaj znanstveni. Nakon završenog fakultetskog obrazovanja mladi kolege zapošljavaju se kao doktorandi na projektima u sklopu kojih izrađuju svoje doktorske disertacije. Nakon toga odlaze na poslijedoktorsko usavršavanje u inozemstvo, te se potom, ako zadovoljavaju stroge kriterije izvrsnosti, mogu zaposliti kao znanstveni suradnici na Institutu. Nakon toga slijede godine usavršavanja, napredovanja, pisanja projekata i mentoriranja kako bi se polako uspinjali na akademskoj ljestvici.
S čime se učenik/ca prvi put može susresti tijekom dvodnevne prakse u Institutu?
Učenici imaju priliku provesti dva dana sa znanstvenicima u njihovom radom okruženju – laboratoriju. Upoznati se s projektima na kojima rade, vidjeti opremu koja se koristi te i sami probati nešto napraviti u laboratoriju (ovisno o vrsti istraživanja koja se provode).
Što biste preporučili mladim talentima kako da se istaknu?
Kako bi netko postao asistent na projektu za početak mora biti među najboljim studentima u svojoj generaciji. Institut nema jednu vrstu talenta ili vještina koju traži, svaki laboratorij odnosno projekt zahtjeva specifična znanja i vještine. No ono što je zajedničko svima njima je da kandidat mora imati istraživački duh, biti spreman i na neuspjeh te ustrajan u postizanju cilja. Znanstveni posao zahtjeva kontinuirano učenje, tako da je spremnost na učenje i usavršavanje jedan od osnovnih preduvjeta za karijeru u znanosti.
Učenici na praksi u IRB 2024.: